.
::: digiGOP.nl :::

Weet je partner dat je vreemd gaat?
Ik ben single
Ik heb een partner en ben monogaam
Zij weet dat ik vreemd ga
Hij weet dat ik vreemd ga
Zij weet niet dat ik vreemd ga
Hij weet niet dat ik vreemd ga


login om te stemmen

Forum Operators


DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

Steeds meer discriminatie en agressie jegens LHBTIQ+-ers in Kennemerland


door: sportingact



Regio- Het aantal LHBTIQ+-ers in Kennemerland dat het afgelopen jaar te maken had met discriminatie, beledigende opmerkingen of agressie vanwege hun genderidentiteit of seksuele gerichtheid is toegenomen naar 44%. In 2022 was dit nog 28%. Deze toename zien we zowel in de eigen straat of woonwijk, in de openbare ruimte als op het werk.

Dit blijkt uit het Pink Panel-onderzoek 2024 van Discriminatie.nl Kennemerland (het antidiscriminatiebureau) naar sociale acceptatie en veiligheid onder lesbiënnes, homo- en biseksuelen, transgenders en intersekse en queerpersonen.

35% van de respondenten heeft in de openbare ruimte te maken gehad met agressie, mensen die hen lastigvallen en beledigende opmerkingen. In 2019 was dat 21%. In de eigen straat of woonwijk heeft 20% van de respondenten last gehad van discriminatie-incidenten. In 2019 was dat 12%. Ook op het werk ervaart de doelgroep meer vervelende, en ook discriminerende opmerkingen. Enkele citaten uit het onderzoek: ,,Klanten maken opmerkingen over transgenders, zoals: ‘Die zijn de wereld aan het verpesten,’ etc. Ze weten niet dat ik trans ben.” ,,Een leidinggevende vond dat mannen achter de kassa alleen maar homo’s konden zijn.”,,Een collega zei, toen ik meldde dat ik naar de kapper zou gaan: ‘Laat je een pottenkapsel knippen?’’

Een zorgwekkende trend is dat LHBTIQ+-ers hun gedrag aanpassen en voorzichtiger zijn geworden in wie ze over hun seksuele gerichtheid of genderidentiteit vertellen. Tijdens het uitgaan past 77% van de respondenten diens gedrag aan. In de eigen straat durft men minder hand in hand te lopen (gedaald van 62% in 2022 naar 50% in 2024) of te kussen (van 47% naar 34%).

Bij de groepen jongeren en queer/trans/non-binaire personen, die wij bij de uitkomsten apart hebben uitgelicht, zijn de resultaten nog somberder.

Het aantal discriminatie-incidenten op grond van (homo)seksuele gerichtheid, gemeld bij het Discriminatie.nl/ Kennemerland en de politie, stijgt al jaren en is in 2023 verder toegenomen naar 55, van 42 in 2022. De uitkomsten laten zien dat veiligheid en sociale acceptatie van LHBTIQ+-ers niet vanzelfsprekend zijn. Vijf van de negen gemeenten in Kennemerland hebben Regenboogbeleid, waaronder de gemeente velsen. Het is belangrijk dat we in gesprek gaan over hoe we de negatieve tendens kunnen keren.

Foto: Archief Sportingact

Lees verder.....

[Bron: jutter.nl]



Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
0 reacties

Ahoy Sailors

Ahoy Sailors

Handsome rugby players

Handsome rugby players

10 tips voor een betere homoseks

10 tips voor een betere homoseks
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2024 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie