.
::: digiGOP.nl :::

Weet je partner dat je vreemd gaat?
Ik ben single
Ik heb een partner en ben monogaam
Zij weet dat ik vreemd ga
Hij weet dat ik vreemd ga
Zij weet niet dat ik vreemd ga
Hij weet niet dat ik vreemd ga


login om te stemmen

Forum Operators


DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

Kabinet bezuinigt 252 miljoen op onverzekerden, transgenderzorg en zorgstages


door: sportingact



Voor noodzakelijke zorg voor onverzekerden, stageplaatsen in de gezondheidszorg, sportaccomodaties en transgenderzorg is de komende jaren minder geld beschikbaar. Het kabinet bezuinigt 252 miljoen euro op de subsidies die daaraan bijdragen.

Dat schrijven zorgminister Fleur Agema (PVV) en de staatssecretarissen op haar ministerie Vicky Maeijer (PVV) en Vincent Karremans (VVD) maandag in een brief aan de Kamer. Net als andere ministeries moeten ze 14 procent bezuinigen op de in het geval van VWS 1,8 miljard aan subsidies die ze verstrekken. Daarom kunnen ze 252 miljoen euro minder uitgeven.

Een algemene korting van 14 procent op alle subsidiebudgetten is volgens de bewindspersonen ’niet mogelijk en niet wenselijk’. Op subsidies voor bevolkingsonderzoeken, abortuszorg en het Rijksvaccinatieprogramma willen ze niet zoveel korten. „Dan moet je kiezen welke mensen wel en welke niet in aanmerking komen voor deelname aan een bevolkingsonderzoek, een abortus of een vaccinatie.”

Daarnaast willen ze op subsidies voor medische en preventieve zorg en ondersteuning ook niet korten, omdat dat uitstel van een duurdere zorgrekening op de lange termijn betekent. „Daarmee wordt de zorg en ondersteuning voor mensen in het hier en nu slechter en bereiken we zelfs het tegenovergestelde”, schrijven de bewindspersonen.

Daardoor vallen er extra zware klappen bij andere subsidieontvangers. Zo is er straks veel minder geld voor sportvelden en andere sportaccommodaties. In plaats van 14 procent bezuinigt Karremans 65 procent op de BOSA-regeling, die bedoeld is om sportclubs te stimuleren in onder meer duurzame materialen. Vanaf 2028 wordt er ook nog eens op onderhoudssubsidies bezuinigd. Sportclubs kunnen in de toekomst wel aanspraak maken op een geldpotje van het ministerie van Klimaat.

Ook gaat er 82 miljoen minder naar stageplaatsen in de zorg, een sector die al jaren kampt met personeelstekort. Van het Stagefonds, waarop stage-aanbieders een beroep konden doen, maakten begeleiders niet veel gebruik volgens Agema, door een gebrek aan die begeleiders.

Transvrouwen die gebruik maken van overheidsgeld voor borstprothesen krijgen na 2028 ook geen vergoeding meer. Daarnaast wordt er nog eens 40 miljoen gekort op noodzakelijke zorg aan onverzekerden zoals werkloze arbeidsmigranten of toeristen.

De bewindspersonen erkennen dat de beoogde korting op subsidies ’forse effecten kan hebben in de maatschappij’. Woensdag en donderdag wordt er over de zorgbegroting gedebatteerd. Naast een kwart miljard aan bezuinigingen, staat er ook een kleine meevaller in de brief.



[Bron: div media]



Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
1 reacties



Jouw Reactie
LOGIN als je een reactie wilt plaatsen
22-10-2024 18:20 Met het beknibbelen op Transgenderzorg spelen ze de SGP en FvD in de kaart.
 



De kiloknallers van deze week zij

De kiloknallers van deze week zijn.......

Netflix-kijkers geschokt van de X

Netflix-kijkers geschokt van de X-Rated douche van Cooper Koch in Monsters-serie

Ahoy Sailors

Ahoy Sailors
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2024 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie