.
::: digiGOP.nl :::

Have you ever slept with someone who identifies as straight?
YES
NO

login om te stemmen

Forum Operators

DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

Twee tieners krijgen 7 en 3 jaar cel voor homofoob geweld

door: sportingact

Twee jongeren die vorig jaar in Brussel verschillende homo’s met geweld hebben beroofd, zijn veroordeeld tot celstraffen van 7 en 3 jaar (die laatste straf deels met uitstel). De beklaagden hadden hun slachtoffers in de val gelokt via de dating-applicatie Grindr door met een vals profiel af te spreken in een park, waarna de opgedaagde mannen werden beledigd, geslagen en bestolen.

In de maanden april, mei en juni 2024 kreeg de politie verschillende meldingen van mannen die fysiek waren toegetakeld, nadat ze via Grindr een afspraakje hadden gemaakt in een park. Eenmaal ter plaatse werden de slachtoffers overvallen, vaak met rake klappen tot gevolg.

Een van de slachtoffers verloor meerdere tanden en heeft al tal van operaties achter de rug. Verschillende slachtoffers werden bij de feiten ook met een mes bedreigd, waarna ze hun bankkaarten en -codes moesten afgeven.

De politie kon uiteindelijk 3 verdachten arresteren, waaronder 1 minderjarige. De twee anderen, 19 jaar oud, verschenen vorige maand voor de correctionele rechtbank. Zowel het parket als de burgerlijke partijen laakten het homofobe motief van de daders. "Het is absoluut onaanvaardbaar dat mensen worden overvallen enkel en alleen om wie ze zijn", pleitte meester Chloë Georgiev.

De 2 tieners bekenden het merendeel van de feiten. "Op de profielen die ik had aangemaakt op Grindr, had ik foto’s van zeer jonge mannen gebruikt", verklaarde een beklaagde. "Ik dacht toen dat ik met pedofielen te maken had en ik had geen vertrouwen in de aanpak van het Belgische gerecht van zulke mensen. Ik zag het een beetje als mijn eigen vorm van justitie." Het duo ontkende dat ze homo’s hadden geviseerd.

De verdediging had de rechtbank dan ook gevraagd om milde straffen uit te spreken. "Mijn cliënt was depressief en onder de invloed van drugs en alcohol", klonk het bij de advocaat van de hoofdverdachte. "Hij had een verkeerd beeld van homoseksualiteit door alles wat hij online had gezien."

De rechtbank ging daar echter niet op in. De twee beklaagden werden voor 3 feiten vrijgesproken wegens twijfel, maar kregen respectievelijk een effectieve celstraf van 7 jaar en een celstraf van 3 jaar, waarvan 2 met uitstel, voor alle andere overvallen.

De rechtbank achtte het homofobe motief van de feiten ook bewezen. In het vonnis werd onder meer verwezen naar het gebruik van de Grindr-app, die bijna uitsluitend door homo’s wordt gebruikt. Daarenboven stelde de rechtbank ook vast dat de slachtoffers te maken hadden gekregen met zinloos geweld, "meer dan nodig om de diefstal te kunnen plegen". Nog volgens de rechter ging het om buitengewoon ernstige feiten “die het gevoel van onzekerheid in de LGBTQI+-gemeenschap vergroten".

[Bron: vrt.be]

Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
0 reacties

20 FEEL GOOD Gay Movies With Happ

20 FEEL GOOD Gay Movies With Happy Endings

Anal Health 101: Dr. Evan Goldste

Anal Health 101: Dr. Evan Goldstein on Anal Wellness, Pleasure & Breaking Taboos 🌈

6 Gay moments that defined 1982

6 Gay moments that defined 1982
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2025 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie