19-7-2025 - ALGEMEEN
Half jaar cel geëist tegen man die weigerde condoom te dragen tijdens seks
door: sportingact
Het Openbaar Ministerie heeft een celstraf van zes maanden geëist tegen een man die wordt verdacht van het hebben van onveilige seks, terwijl zijn bedpartner dat niet wilde.
De veertigjarige verdachte en het slachtoffer kenden elkaar via een datingapp. Na de date in augustus zouden ze samen naar huis zijn gegaan en seks hebben gehad. De vrouw had de man gevraagd of hij een condoom bij zich had, wat hij zou hebben bevestigd.
Maar toen het tot seks kwam, gebruikte de man geen condoom, stelt het Openbaar Ministerie (OM). "Ook niet toen de vrouw daar nogmaals om vroeg. Zelfs toen het slachtoffer daarna nog een keer duidelijk maakte dat ze het op deze manier niet wilde, ging de verdachte verder."
Volgens de officier van justitie is het duidelijk dat de verdachte wist dat de vrouw geen onveilige seks wilde. Dat de verdachte toch heeft doorgezet, ziet het OM als een vorm van verkrachting.
Het is de eerste keer dat iemand in Nederland wordt vervolgd voor het hebben van onveilige seks terwijl de partner dit niet wil, sinds de wet Seksuele misdrijven van kracht is. In de nieuwe wet is geen bewijs meer nodig dat iemand gedwongen is tot seks om verkrachting of aanranding te bewijzen. Het is al strafbaar als duidelijk is dat iemand geen seks wilde, maar daar toch toe is aangezet.
Volgens het OM is er bewijs. Zo kwam een vriendin van het slachtoffer langs nadat ze haar "ontredderd" had gebeld. "Ze zegt dat de vrouw er als verdoofd uitzag", vertelt de officier van justitie op de zitting.
De officier van justitie benoemt ook een WhatsApp-gesprek de dag na het voorval. "Doorgaan terwijl ik vroeg een condoom aan te doen, is niet oké. Doorgaan terwijl ik zei dat ik dit niet wilde, is niet oké. Je hebt gelogen toen ik vroeg of je condooms bij je had", schreef de vrouw.
De verdachte reageerde: "Vergeef me als ik een fout heb gemaakt." Volgens de man betekent dit niet dat hij wist dat hij fout zat. "Excuses betekenen niet dat ik schuld beken. Ik wilde de ruzie afsluiten en naar de toekomst kijken", zei hij op de zitting.
Foto: archief sportingact
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien