.
::: digiGOP.nl :::

Ik verschoon mijn ondergoed
Gemiddeld
Meerdere keren per dag
1x per dag
Om de dag
3x per week
2x per week
1x per week
Minder dan 1x per week


login om te stemmen

Forum Operators


DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

Homofoob gescheld tijdens première 'Out' in Pathé Leidsche Rijn


door: sportingact



Drie jongemannen hebben met anti-homoteksten de première verstoord van de film Out in Pathé Leidsche Rijn. Meerdere aanwezigen hebben dit bevestigd.
Out is een Nederlandse film over twee jonge homoseksuele mannen. De film was vrijdagavond op Coming Out-dag te zien tijdens Pride Night in Pathé. Drie jongens kwamen halverwege de film de zaal in en begonnen scheldwoorden door de zaal te schreeuwen, allemaal gericht op homo's en homo-zijn.
Radioproducer Milan vertelde er daarna kort over in het radioprogramma Vroeg Pieken op NPO Radio 2. In gesprek met RTV Utrecht gaat hij er dieper op in. Met zijn vriend sluit Milan Coming-Outdag af met de film Out in Pathé Leidsche Rijn. Een "hele mooie Nederlandse arthousefilm", volgens Milan.

De avond begint nog leuk met een glas prosecco bij binnenkomst. De zaal zit lang niet vol en de film stelt niet teleur. Dan komen de drie jongens binnen. "Ze liepen voor het doek, dat vonden we al raar", vertelt Milan. De jongens gaan vooraan zitten. Ze pakken hun telefoon, mogelijk om te filmen. Milan en zijn vriend krijgen het gevoel dat ze iets van plan zijn.

"Op een gegeven moment was er een zoenscène en begonnen ze te schreeuwen met 'kankerhomo, kankernichten', en woorden in een andere taal." Bezoekers manen de jongens stil te zijn. "Maar het ging maar door." Volgens Milan zeker zo'n drie minuten.
Ook studente Sanne zat in de zaal. Ze schreef een artikel over de gebeurtenissen op de website van de School voor Journalistiek. "De jongens kwamen halverwege de film binnen. Ik dacht eerst nog: jammer voor ze dat ze te laat zijn. Maar toen hoorde ik ze roepen: "wat is dit? en "gadver!". Of de jongens bewust deze film kwamen verpesten, weet ze niet, maar Sanne vermoedt dat ze geen kaartjes hadden. "Ze kwamen duidelijk niet voor Out."

Milan: "Ik dacht dit is foute boel, dit is niet wat we hier moeten hebben." Hij rent de zaal uit en vertelt een baliemedewerker en beveiliger wat er aan de hand is. De beveiliger zegt volgens Milan nogal nonchalant dat "dit niet de bedoeling is" en gaat met hem mee de trap op om er een einde aan te maken. Eenmaal bij de zaal komen de drie jongens scheldend naar buiten, vertelt Milan.

Milan zegt niks tegen hen, maar maakt wel een foto. "Dan schrikken ze altijd." De jongens worden er nog bozer van. De beveiliger stuurt Milan terug de zaal in. Hij kijkt de film af, maar samen met de andere bezoekers blijven ze met een onveilig gevoel achter.
"Ik heb toen nog een beetje nagepraat met anderen. Er was een heel onveilige sfeer. Ik had ook echt het gevoel van: misschien staan ze me wel buiten op te wachten om een hoekje. En meer mensen hadden dat."

Milan heeft niet het gevoel dat de beveiliger, of de medewerkers van Pathé Leidsche Rijn in het algemeen, dat echt doorhadden. Wanneer hij eenmaal beneden nog even aan de beveiliger vraagt hoe het is afgelopen zegt die alleen dat het is opgelost.
Volgens Milan hadden ze het serieuzer kunnen aanpakken. "Dat er daarna iemand de zaal binnenkomt en zegt: vervelend dat dit gebeurd is, is niet de bedoeling, we hebben de jongens aangesproken en dit gedaan. Dat je niet zo'n zaal uit komt en nog steeds geen idee hebt of ze nog om een hoekje staan buiten de zaal."
Ook Sanne is niet te spreken over de handelswijze van Pathé. "Het zou niet moeten kunnen dat je van de ene zaal zomaar een andere zaal in kan lopen. Dit incident had een heel dempend effect op de avond. Er ging een nare sfeer vanuit, zeker tijdens zo'n Pride Night."
Dat het nota bene op Coming-Outdag zo mis kon gaan, noemt Milan kwalijk. Juist dan moet je je veilig voelen, vindt hij. "Je promoot als bioscoop een Pride Night. Daar verdien je geld aan. Maar als het puntje bij paaltje komt, weet je niet wat je moet doen in een situatie als homofobie aan het bod komt."

Pathé laat weten: "We betreuren het enorm dat onze bezoekers een vervelend of onveilig gevoel hebben ervaren en hierdoor minder van hun avond uit hebben kunnen genieten."
Veiligheid is voor Pathé het "allerbelangrijkste", benadrukt de bioscoopketen. "Mede daarom hebben wij onder andere beveiliging op locatie aanwezig en werken we met de mogelijkheid overlast in de zaal te melden via een SMS-bericht."
Dat drie jongens zonder ticket de zaal zijn binnengekomen, is volgens Pathé "absoluut niet de bedoeling". "We gaan zeker bekijken hoe we deze situatie én eventuele opvolging naar bezoekers bij dit soort vervelende situaties in de toekomst beter kunnen aanpakken."
Pathé wil ook graag in gesprek met de bezoekers die vrijdagavond aanwezig waren. "We vinden het heel belangrijk dat iedereen zich bij ons welkom, gerespecteerd en gerepresenteerd voelt. Daar zetten wij ons op meerdere manieren voor in, door bijvoorbeeld al twintig jaar Pride Nights zoals vrijdagavond te organiseren. Ook met betrekking tot deze situatie staan we open voor de input en wensen van onze bezoekers. Daarom zouden we graag met Milan, Sanne en eventueel andere betrokkenen hierover in gesprek gaan."

[Bron: rtvutrecht.nl]



Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
0 reacties

Ahoy Sailors

Ahoy Sailors

Handsome rugby players

Handsome rugby players

10 tips voor een betere homoseks

10 tips voor een betere homoseks
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2024 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie