.
::: digiGOP.nl :::

Ik verschoon mijn ondergoed
Gemiddeld
Meerdere keren per dag
1x per dag
Om de dag
3x per week
2x per week
1x per week
Minder dan 1x per week


login om te stemmen

Forum Operators


DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

Het gaat om zielsverwanten


door: sportingact



Hans (72) uit Overschild herdenkt homoseksuele mannen die in 1731 zijn vermoord in Faan.

'Het gaat om zielsverwanten'
Elk jaar maakt Hans Scheffer het informatiebordje schoon, hij wil de mannen die vermoord zijn vanwege sodomie herdenken. Foto: Peter Wassing

Elk jaar keert Hans Scheffer uit Overschild terug naar een informatiebordje. Hij herdenkt mannen die in 1731 zijn vermoord vanwege sodomie. „Het is belangrijk om hier stil bij te staan, er is nog steeds geweld tegen homoseksuelen.”
Hans Scheffer (72) stapt uit zijn auto. In zijn ene hand houdt hij een geel schoonmaakdoekje vast, in zijn andere hand een jerrycan met water. Het is vaste prik op 24 september.

Plichtsgetrouw maakt hij jaarlijks een informatiebord schoon. De plaat staat in de buurtgemeenschap Faan, gelegen tussen Niekerk en Zuidhorn.

Daarop staat beschreven dat drie eeuwen geleden een borg op de plek stond, bewoond door Rudolf de Mepsche. Hij is de geschiedenis ingegaan als degene die 22 mannen vermoordde
op basis van sodomie. Dat wil zeggen seksueel contact met andere mannen. Naast de borg stond een kerk waar de mannen gemarteld werden en na een bekentenis veroordeeld werden
tot doodstraf door wurging en verbranding. „Het was een monsterproces”, zegt Scheffer.

Hij zet een plantje onder het opgekalefaterde bordje. De processen waren in 1731, waarom staat Scheffer hier zo veel jaren later nog bij stil? „Het gaat om zielsverwanten”, zegt hij.
Scheffer is homoseksueel. Toen hij hoorde wat zich al die jaren geleden op deze plek afspeelde, kon hij het niet loslaten.

„Het is belangrijk om hier vandaag de dag bij stil te staan. Want er is nog steeds geweld tegen homoseksuelen”, zegt Scheffer. Hij bezoekt regelmatig homo-ontmoetingsplaatsen in de provincie en vertelt over alle keren dat ie bedreigd is. Haast schouderophalend door gewenning. „Ik zou in een lijkwagen weggehaald worden.”

Het blijft niet alleen bij dreigende woorden. „Een stratenmaker kwam met z’n schop in de lucht naar me toe. Een andere keer reed een boer met een trekker op ons in.” Kortom, er is na drie eeuwen nog steeds sprake van geweld tegen homoseksuelen. Of ten anderen uit de lhbtiq+-gemeenschap.

Het is niet duidelijk of de vermoorde mannen drie eeuwen geleden daadwerkelijk homoseksueel waren. Ze waren vijanden van De Mepsche en het is niet onwaarschijnlijk dat
hij deze uit de weg probeerde te ruimen onder het mom van sodomie. Of dat wel of niet het geval was, maakt geen verschil voor Scheffer. „Het is en blijft geweld gericht tegen seksualiteit.”

De oplossing voor het geweld begint volgens hem bij de overheden. Die zouden meer actie moeten ondernemen. „Toen ik aangifte deed van de bedreiging van de stratenmaker met een
schop, gaf de politie aan niets te doen. Moet ik eerst gewond raken voordat er iets gebeurt?”, vraagt hij zich hardop af.

Om de vermoorde mannen te blijven herdenken en aandacht te vragen voor het geweld, werkt hij aan een permanent monument waarop hun namen staan. Dat komt moeilijk van de grond.

Hans handelt vanuit Stichting Platform Keelbos om deze plek ieder jaar te herdenken.

[Bron: dvnh.nl]



Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
0 reacties

Jerking off in the train...he is

Jerking off in the train...he is a daredevil

My Nephew Did This To Me When I W

My Nephew Did This To Me When I Was Sleeping

Portraits + Snapshots

Portraits + Snapshots
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2024 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie