.
::: digiGOP.nl :::

Have you ever slept with someone who identifies as straight?
YES
NO

login om te stemmen

Forum Operators

DISCLAIMER: digiGOP.nl is geen bedrijf maar een hobby! digiGOP.nl is niet aansprakelijk voor berichten, foto's en andersoort materiaal die door bezoekers geplaatst zijn. De plaatser van het bericht is zelf aansprakelijk! Mocht er onverhoopt materiaal zijn geplaatst waar copyright op rust dan klik hier om dit te melden. Zie ook onze algemene disclaimer aub.

Aanklager vraagt 15 jaar cel voor 19-jarige die homoseksuele mannen sloeg en beroofde

door: sportingact

"Dit is even erg als doodslag"

Op een proces in Brussel tegen twee verdachten die homoseksuele mannen hebben geslagen en beroofd, heeft de aanklager effectieve celstraffen gevraagd van 6 en 15 jaar. De aanklager sprak over een onaanvaardbare agressie en vergeleek de feiten met doodslag.

In de maanden april, mei en juni 2024 kreeg de politie verschillende meldingen van mannen die fysiek waren toegetakeld nadat ze via Grindr een afspraakje hadden gemaakt in een park. Eenmaal ter plaatse werden de slachtoffers overvallen, vaak met rake klappen tot gevolg.

Een van de mannen verloor meerdere tanden en heeft al tal van operaties achter de rug. Verschillende slachtoffers werden ook met een mes bedreigd, waarna ze hun bankkaarten en -codes moesten afgeven.

De politie kon uiteindelijk 3 verdachten arresteren, waaronder één minderjarige. Op het proces tegen die twee meerderjarige verdachten eist het parket nu een celstraf van 15 jaar voor de 19-jarige hoofdverdachte. De 19-jarige was via Grindr in contact gekomen met de slachtoffers en had hen onder het mom van een afspraakje naar een park had gelokt.

Ik hoor een misselijkmakende verwarring van homoseksuelen en pedofielen. Dit zijn zware feiten, dit is even erg als doodslag.
Openbaar aanklager

Tegen de tweede beklaagde, eveneens 19 jaar oud, eiste het parket 6 jaar cel. De jongeman was volgens de openbaar aanklager slechts bij een deel van de feiten betrokken.

Tijdens de vorige zitting verklaarden de 2 jongeren dat ze geen problemen hadden met homo’s, maar wel met pedofielen. “Ik was heel radicaal in mijn denken”, liet een van hen optekenen. “Ik had profielfoto’s gebruikt van jonge mannen en ging ervan uit dat wie daarop reageerde een pedofiel was. Ik wilde mijn eigen vorm van justitie uitvoeren.”

Dat de man zijn slachtoffers uitzocht via een datingplatform dat uitsluitend door homo’s wordt gebruikt, was volgens de beklaagde eenvoudig te verklaren. “We gebruikten Grindr omdat dat makkelijker te manipuleren is dan andere applicaties, zoals bijvoorbeeld Tinder. Je kan valse profielen aanmaken zonder identiteitscontrole”, klonk het.

Volgens het Brusselse parket staat het als een paal boven water dat de verdachten nadrukkelijk homo’s viseerden. “Dit is een uitzonderlijk dossier”, klonk het bij de parketmagistraat.

“Het gaat hier om slachtoffers die enkel en alleen werd overvallen omdat ze homo zijn. Deze agressie is onaanvaardbaar. Ik hoor de beklaagden de feiten minimaliseren en een misselijkmakende verwarring van homoseksuelen en pedofielen. Dit zijn zware feiten, dit is even erg als doodslag.”

De advocaten van de 2 beklaagden vroegen de rechtbank om de straffen aanzienlijk te herleiden. Zo pleitte de raadsman van de hoofdverdachte voor een veroordeling tot 5 jaar cel, gekoppeld aan een probatie-uitstel. “Mijn cliënt was depressief en was onder de invloed van drugs en alcohol geraakt”, klonk het. “Hij had een verkeerd beeld van homoseksualiteit door alles wat hij online had gezien.”

Ook de advocaat van de tweede beklaagde pleitte voor een lichtere straf. “Mijn cliënt heeft het afgelopen jaar hard aan zichzelf gewerkt”, aldus de raadsman, die de rechtbank vroeg om de 19-jarige een autonome probatie-straf op te leggen.

Homo zijn is geen keuze, deze mensen zijn het slachtoffer geworden van zware feiten, enkel en alleen om wie ze zijn

De burgerlijke partijen benadrukten het trauma dat de slachtoffers hadden opgelopen. “Sommigen leven in angst. Ze passen hun gedrag aan, zodat ze ‘mannelijker’ lijken. Geslagen en beroofd worden is sowieso al erg, maar weten dat je dat is overkomen enkel en alleen omdat je homo bent, is gewoon verschrikkelijk. Homo zijn is geen keuze, deze mensen zijn het slachtoffer geworden van zware feiten, enkel en alleen om wie ze zijn.”

Uitspraak op 25 juni.

[Bron: vrt.be]

Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien
0 reacties

RENT BOYS

RENT BOYS

Demonstratie in Amsterdam

Demonstratie in Amsterdam

Gay Memes That If You Laugh, You

Gay Memes That If You Laugh, You Take Homie's Load
::: digiGOP.nl :::

© digiGOP.nl 2002 - 2025 | Adverteren | Disclaimer | Help | Contact/Helpdesk | Mobiele versie