22-6-2025 - ALGEMEEN
Kiki LaCrise antwoordt
door: sportingact
Kiki beantwoordt al je vragen: liefdesperikelen, vragen over allerlei Regenboog kwesties, politieke dilemma’s die je ’s nachts wakker houden, maar ook een boek, een film, een toneelstuk of een balletuitvoering.
Lieve Kiki,
Mijn als zoon geboren kind is vijftien jaar en wil voortaan als non-binair door het leven gaan. Nu wonen we in Tilburg en hen zit op een middelbare school waar het geen probleem is en waar meerdere jongeren als non-binair door het leven gaan, maar ik heb toch een paar vraagjes of opmerkingen en ik hoop dat u daar antwoord op heeft.
Ik maak me als moeder wel een beetje zorgen over hoe hun toekomst eruit moet komen te zien. Het lijkt me lastig om in een binaire wereld je weg als non-binair te moeten zoeken, maar wellicht vergis ik me. Heel eerlijk? Soms denk ik wel eens: ‘Joh, doe toch normaal!’ als ik mijn non-binaire kind zie, maar dan voel ik me meteen zo ouderwets.
Hen werd laatst kwaad op een klasgenootje omdat diegene mijn kind niet met hun gekozen voornaamwoorden aansprak (hen\hun\they\their). Ik zei toen dat mensen eraan moeten wennen en dat hen die mensen daarvoor ook een beetje de tijd moet geven maar daar was hen toch wat star in. Ik vind dat jammer. Verder is hen een vrolijk, begripvol en opgewekt kind hoor, maar hier zag ik plotseling een sterk activistische karaktertrek die ik nog niet kende.
Ik vond het fijn om even van me af te kunnen schrijven. Dank u wel en succes met uw column.
Judith
Lieve Judith,
Wat een moed om uw overpeinzingen over uw non-binaire kind zomaar de digitale wereld in te slingeren! Ja, om het in de non-binaire wereld te redden, vergt het niet alleen van de non-binaire persoon de nodige aanpassingen, maar ook van diens / dier omgeving. En aanpassingen vergen tijd. Dat hebt u goed gezien. Mijn lieve achternicht Bettine – die helaas te vroeg van ons is heengegaan – kon ook zo verschrikkelijk nijdig reageren als mensen haar met ‘meneer’ aanspraken (ze had nu eenmaal een heel lage stem) en dan zei ik altijd tegen haar: ‘Bettine, liefje, je bent veel te avantgardistisch voor deze slome wereld en veel te mooi om zo boos te kijken’ en dat geldt in feite ook voor uw kind.
Nu lijkt me uw kind niet het type dat van activisme zijn volledige karakter maakt, zoals sommige wereldverbeteraars zo graag doen. Die blijven maar in hun slachtofferrol zitten waarbij de ander het in feite nooit goed kan doen, ook al toon je begrip en wens je hun het beste van de wereld toe. En gelukkig maar dat hen niet zo is, want je wil natuurlijk niet zuur oud worden. Daar heeft het leven te veel pailletten voor! Ook voor uw kind die nog een heel leven voor zich heeft en alle pailletten van de wereld nog mag gaan uitstrooien.
Want ziet u, ik zou me niet al teveel zorgen maken hoor, lieve Judith. De wereld lijkt soms stapjes terug te zetten als je naar het nieuws kijkt, maar uiteindelijk zal ik in mijn roze, milieuvriendelijke kist een wereld verlaten die veel meer genderfluïde is dan nu. Dat kan ik u verzekeren. Kijk naar de school van uw kind waar jongeren gewoon mogen zijn die ze moeten of willen zijn. En ik hoop natuurlijk veel langer te kunnen leven dan mijn arme achternicht Bettine die op veel te jonge leeftijd in een kersenlikeurbonbon van de Aldi is gestikt en nu enkel nog de hemel verblijdt met haar uitbundige aanwezigheid.
Het is geen gril.
Het is de wereld die eindelijk tegemoet moet komen aan al die mensen die niet in een vastomlijnd hokje passen en voor wie nu pas (enige) ruimte gemaakt wordt. Hoe vaak denk ik niet: ‘Oh, ik had ook wel non-binair willen zijn toen ik vijftien was!’ want diep in mijn hart ben ik dat ook, maar daar was destijds helemaal geen ruimte voor. De non-binaire mens is zo oud als de weg naar Rome en vele culturen erkenden en erkennen dat ook, maar door onze rigide manier van denken de afgelopen eeuwen is dat helaas allemaal verdwenen. En dat halen we nu dus in.
En, ach, wat is normaal?
Ik zeg altijd maar: ‘Doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg!’
Dag lieve Judith, schrijf me nog maar een keertje terug.
Artikel is tekstueel aangepast
[Bron: gaykrant.nl]
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien