22-8-2025 - ALGEMEEN
Leed trans-asielzoekster uit VS niet ernstig genoeg voor asiel in Nederland
door: sportingact
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) erkent het leed van een transgender asielzoekster uit de Verenigde Staten en ziet haar verhaal als „geloofwaardig”. Haar situatie is echter „niet zo ernstig dat het haar beperkt in haar bestaansmogelijkheden”, stelde de advocaat van de overheid woensdag voor de rechtbank in Amsterdam. Daarom werd haar asielverzoek afgewezen.
De advocaat van de asielzoekster vindt dat de overheid ernstig onderschat „wat er aan de hand is in Amerika” en noemt het daar nu „levensgevaarlijk” voor transgender mensen.
Veronica Clifford-Arnold (28) kwam naar Nederland, omdat ze in eigen land vreest voor haar veiligheid. „Dat zeg ik met 0 procent overdrijving”, vertelde ze. „Ik woonde in San Francisco, een stad die als progressief bekendstaat. Maar ik kan daar niet normaal over straat zonder uitgescholden en met de dood bedreigd te worden.”
Het anti-lhbti-beleid van president Donald Trump maakt mensen uit die groep steeds rechtelozer, betoogden de asielzoekster en haar advocaat.
[Bron: meerdere media]
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien