13-10-2024 - ALGEMEEN
FNV roept kabinet op: meer parkeerplaatsen nodig voor beroepschauffeurs
door: sportingact
Voor veel beroepschauffeurs lijkt het soms de enige uitweg in een situatie waarin ze geen parkeerplek kunnen vinden om de verplichte rustpauze te nemen. Hoewel begrijpelijk gezien het nijpende tekort aan parkeerplaatsen, zijn deze praktijken ronduit gevaarlijk en kunnen ze tot levensgevaarlijke situaties leiden. Rijkswaterstaat houdt dit probleem nauwlettend in de gaten en waarschuwt chauffeurs voor de grote risico’s van het parkeren op zulke onveilige plekken.
Het gebrek aan fatsoenlijke parkeerplaatsen dwingt vrachtwagenchauffeurs om steeds creatiever te worden in hun zoektocht naar een plek om te rusten. Vaak wijken ze uit naar de vluchtstrook of een toerit wanneer er geen parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Dit gebeurt vooral langs drukke snelwegen zoals de A67, waar het tekort aan rustplekken groot is. Hoewel dit hen in staat stelt om te stoppen, brengen ze daarmee niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook andere weggebruikers. De kans op ernstige ongevallen neemt hierdoor aanzienlijk toe.
Rijkswaterstaat is zich terdege bewust van deze problematiek en houdt de situatie op de Nederlandse snelwegen dan ook scherp in de gaten. De weginspecteurs van Rijkswaterstaat monitoren continu het wegennetwerk om dit soort risicovolle situaties zo snel mogelijk op te sporen en chauffeurs waar nodig aan te spreken. Zij hebben de taak om chauffeurs te waarschuwen dat het parkeren op vluchtstroken en toeritten niet alleen verboden is, maar ook levensgevaarlijk kan zijn. De vluchtstrook is bedoeld voor noodsituaties, zoals pech of een ongeval, en niet voor langdurige stops.
Weginspecteurs wijzen er daarnaast op dat vrachtwagenchauffeurs beter voorbereid op pad kunnen gaan door gebruik te maken van verschillende hulpmiddelen die beschikbaar zijn. Een van de belangrijkste adviezen die zij geven, is het gebruik van apps waarmee chauffeurs tijdens hun rit kunnen zien waar vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Deze apps bieden informatie over de beschikbaarheid van parkeerplekken in de buurt en kunnen zelfs helpen bij het van tevoren reserveren van een parkeerplaats. ‘Het plannen van je rustmomenten is cruciaal om te voorkomen dat je in een situatie komt waarin er geen fatsoenlijke parkeerplek meer beschikbaar is,’ aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Hoewel apps en technologische hulpmiddelen een oplossing kunnen bieden, blijft het feit dat er in Nederland simpelweg te weinig parkeerplaatsen zijn voor het toenemende aantal vrachtwagens op de weg. Vooral in de avonduren en tijdens drukke periodes is er een groot tekort aan beschikbare rustplaatsen, en chauffeurs die zich strikt aan de rij- en rusttijdenwet willen houden, komen vaak in de knel. Dit probleem zorgt er uiteindelijk voor dat chauffeurs soms gedwongen worden om onveilige keuzes te maken, zoals parkeren op een toerit of vluchtstrook.
Naast de waarschuwingen van Rijkswaterstaat, doet de FNV Transport en Logistiek ook al geruime tijd een oproep aan de overheid om meer parkeerplaatsen voor beroepschauffeurs te realiseren. De vakbond stelt dat chauffeurs niet mogen worden gedwongen om in gevaarlijke situaties terecht te komen door een gebrek aan faciliteiten. Femke Janssen van de FNV benadrukt dat de verantwoordelijkheid hiervoor niet alleen bij de chauffeurs zelf ligt. ‘We kunnen chauffeurs niet in de steek laten door hen geen veilige parkeerplekken te bieden. Het risico dat zij nemen door te parkeren op plekken waar dat niet mag, is een direct gevolg van een tekort aan parkeervoorzieningen. De overheid moet hier actie op ondernemen,’ aldus Janssen.
‘Onze chauffeurs zijn onmisbaar voor de economie’, zegt Janssen. ‘Zij zorgen ervoor dat supermarkten bevoorraad worden en medicijnen in de apotheken liggen. Ze vormen een cruciale schakel in de logistieke keten. Maar die schakel komt nu onder druk te staan omdat zij niet in staat worden gesteld om hun werk veilig en volgens de regels uit te voeren. Dit is een situatie die door anderen is veroorzaakt en waar de chauffeurs nu de dupe van worden.’
De FNV roept de politiek dan ook op om snel met een oplossing te komen. ‘Het is niet alleen een kwestie van verkeersveiligheid, maar ook van het welzijn van de chauffeurs’, aldus Janssen. De vakbond blijft zich inzetten voor de belangen van beroepschauffeurs en zal het probleem van de parkeerplaatsen blijven aankaarten, totdat er daadwerkelijk een oplossing komt die recht doet aan de situatie van de chauffeurs.
Note van de redactie: Ze kunnen ook de talloze parkeerplaatsen heropenen, zoals Jool Hul, Bosberg en talloze anderen die ze hebben afgesloten omdat er homo-activiteiten plaatsvonden. Nou, als er een parkeerplaats is met dergelijke activiteiten weet ik zeker dat er geen lading diefstallen meer zullen gaan plaatsvinden. Bosberg is afgesloten na 1 klacht van 1 bewoner en een moord. Jool Hul langs de A1 hebben ze afgesloten omdat men vond dat vrachtwagens niet meer onder het verderop geplaatste ecoduct konden rijden. Klinkklare onzin. Ken iemand die een vrachtwagen heeft en die heeft het uitgeprobeerd en kon er gewoon onderdoor.
Als iemand nog wil beweren dat RwS niet discrimeert heb ik nog vele andere voorbeelden, maar die hou ik even voor mij.
[Bron: fnv.nl]
Geef met de duimen aan of je meer of minder vaak (niet meer) een dergelijk artikel wilt zien